Sok sok elméletet írtam már le blogomban az önmarketinggel, önfejlesztéssel kapcsolatban. Ismertettem különböző technikákat, amik könnyen elsajátíthatóak, de mégis valami még hiányzik a teljes képhez. A gyakorlat közben való megtekintés. A coaching ( főleg az "akció orientált", amit én tanultam) fő célja az, hogy egy KONKRÉT problémát a lehető legrövidebb időn belül ténylegesen meg tudjon az Ügyfél oldani. Tehát elég a dumából, lássuk hogy működik!
Azt tervezem, hogy ezután a blogomban felvetődő témákkal kapcsolatban mindig hozok majd Nektek az elméleti tudás mellé egy kis "életet" is. Azaz felkeresek olyan embereket, akik érintettek az adott témában és szívesen vállalják (témától függően névvel, vagy névtelenül), hogy beszámolnak saját gyakorlati tapasztalataikról.
Aki még nem járt coachingon, az sokszor el sem tudja képzelni, mi folyik egy ilyen ülésen. Olyan távoli, pedig semmi misztikum nincsen benne, elhihetitek. Nem olyan, mint egy tárgyalás, nem olyan mint egy beszélgetés a pszichiáterrel. Inkább egy baráti, de témában azért kötött megbeszélés, ami egy adott vonalvezetés mentén irányítottan halad. A lényeg pedig, hogy mindig az a téma, mindig azt a problémát kell megoldani, mindig úgy kell megoldani, ahogy az ügyfél AKARJA. A coach nem utasít, nem von kérdőre, nem irányíthat, vagy terelhet egyik- másik irányba. Hogyan is tudná egy idegen, hogy mire van neked szükséged? Azt csak Te tudhatod. Mit csinál akkor mégis? Segít, hogy meglásd az alternatívákat, amik fölött egyedül esetleg elsiklanál, ráébreszt dolgokra, amiket érzelmi befolyásoltság alatt állva nem vennél észre. Különböző technikák segítségével ösztönöz téged kreatív, nyitott, lényegre törő megoldások megkeresésére. Mi a coaching általános menete? A coach megismeri a megoldandó helyzetet az Ügyfél elbeszélése alapján. ( fontos, hogy nem elemezgetünk, nem a múltra koncentrálunk, hogy mik vezettek ehhez az állapothoz, hanem mindig a most- ra és a jövőbeni megoldásra kell fókuszálni) Azután az ügyfél a coach segítségével kitűz magának egy elérendő célt. Fontos, hogy jó legyen a célkitűzés, mert csak az vezethet eredményre. Ha megvan a cél, akkor ennek eléréséért fog a coach és az ügyfél közösen a következő üléseken dolgozni. Lépésről lépésre felépítve a stratégiát, hogy minél nagyobb bizonyossággal elérje az ügyfél a kívánt eredményt. Ennek hossza változó, de az egész folyamat jellemzően (nyilván a probléma bonyolultságától összetettségétől függ) ált. 4-6 alkalom szokott lenni. Amit még fontos megjegyezni, az néhány coaching alapelv, amit mindig, minden körülmények között meg kell tartani. Ilyenek a diszkréció (ha az ügy megkívánja, akár titoktartási szerződés alkalmazásával), az ügyfél értékrendjének tisztelete, az érdekkizárás (a coach semmilyen formában nem használhatja fel a coaching ülésen hallottakat, ebből haszna soha nem származhat).
Vannak alap dolgok, amiket az ügyfél joggal várha el a coachingtól. Érdekel mik ezek? Olvasd el itt!
Utolsó kommentek